gombok

2016. április 7., csütörtök

Kiszámolták


Nem szoktam ilyen jellegű bejegyzést írni, de most úgy érzem ehhez hozzá kell szólnom.
Az elmúlt hetekben egy fórumon olvastam valakinek a véleményét. Eleinte kicsit piszkált, de aztán nem foglalkoztam vele. Viszont nem sokkal később "hallottam" egy a beszélgetést, na ez már kicsit sok volt. Az utóbbival kezdem:

Kiszámolták! Pontosabban "Gizike" kiszámolta!
Pár héttel ezelőtt két nő beszélgetésére lettem figyelmes. Nevezzük őket Gizikének és Sárikának:
Sárika: elromlott a téli kabátomban a cipzár, elvittem varrónőhöz, 5000 forintot kért.
Gizike: 5 ezret? Az rengeteg azért a munkáért! Maximum fél óra alatt kicseréli a cipzárt, de mondjuk hogy egy óra. Akkor napi 8 óra munkával naponta 40 ezer forintot keres. Ezt beszorozva egy hónapra az 900 ezer forint! Hm, de jól megy a varrónőknek!
Sárika: na azért az nem úgy megy. Tudok valamennyire varrni, vagyis azt tudom, hogy nem fél óra ez. Fél óráig csak az tart, hogy kibontsa és kivegye a rossz cipzárt. Na meg ebben az 5 ezerben benne volt a cipzár ára is. Akartam én venni, de ezer forint volt. Na és persze számlát is kaptam,  na meg neki járulékokat meg adókat is kell fizetnie ebből.
Gizike: akkor is rengeteg pénzt keres, sok az a 900ezer.
Sárika: véletlenül tudom, hogy éppen csak kitermeli a minimálbért és az ezzel járó egyéb költséget...

Sárikának igaza van, mert egy télikabátban a cipzár csere tényleg nem fél óra. Az adó és járulék mértékéről ne is beszéljünk... Szóval a szóban forgó varrónő tényleg nem keres annyit...

A másik történet egy játékbabás külföldi fórumon zajlott. Ott egy új tag  beszélt arról, hogy egy bizonyos babaruha egy oldalon 100 dollárba kerül. Azt mondja, szerinte ezt a ruhát 1 óra alatt el lehet készíteni, (de hozzátette hogy ő nem tud varrni). Vagyis ha napi 8 órát dolgozik a ruhakészítő, akkor napi 800 dollárt keres. Az havi szinten 16ezer (ez 160 db ruha). Az anyagköltség meg olyan kevés, hogy el is hanyagolható. Nem érti miért ilyen drága a babaruha, ha ennyit keres rajta igazán adhatná olcsóbban.

Nos nem titok, az én egyik babaruhámról van szó. Mivel többször elkészítettem már ezt a ruhát, tudom, akármilyen gyorsan varrok, minimum 4 óra kell hozzá. Egy óra alatt maximum csak kiszabom az összes apró alkatrészt. Itt már kapásból negyedére csökken a havi összeg, vagyis 4ezer, vagyis már csak 40 db ruha. Az anyagköltség tényleg elhanyagolható, mi az az 5 dollár ruhánként... ja az felszorozva már 200. Az egyenleg 3.800. Oké megvarrtam a 40 ruhát. Mivel letelt a munkaidőm, amit teljesen varrással töltöttem, így ennyiben is marad a dolog.  Ja, csak hogy így nem lesz eladva! (Mondhatnánk az összeg most már 0.) Ugyanis ahhoz legalább egyszer le kell fényképezni (idő), fel kell tölteni a terméket a boltba (idő + költség), reklámozni (akár ingyenes módon, ez idő), megveszi a vásárló, melyről számlát kell kiállítani (idő+költség), be kell csomagolni (idő+költség) és nem utolsó sorban el kell vinni a postára (idő), ja és majd elfelejtettem, visszajelezni a csomag feladását (idő) Ha szerencsénk van, akkor nem keveredik el a csomag, de ha mégis az még több idő... Hogy egyszerű legyen a további számolás, simán felezzük le a varrásidőt, vagyis már csak 1900 az a havi... És nem számolom varrógép és egyéb eszközök karbantartását (idő), a meddő levelezéseket a potenciális vásárlókkal(idő), illetve a hosszú levelezéseket a macerásabb vásárlókkal (idő), az alapanyag beszerzést (idő), mert az sem a polcon terem magától... Legyen 1500 az a havi...
Ebből jön le ezután a járulék és adó, egyszerűen felezzünk... Már csak 750 az a havi...
Hú de sokat keresek! Ja bocsi, ez sajnos egy szép álom. Sajnos nem keresek még ennyit sem.
Pontosabb számítást végzett volna az illető, ha megnézi a boltban az eladott termékeket, (és megsajnál és vesz gyorsan valamit). Nem adok el ebből 40-et havonta, sajnos 4-et sem.
Nem szóltam hozzá, mert felesleges. A többi hozzászóló próbálta neki elmondani azokat, amit fentebb levezettem én is. Ő a végére megértette, már nem gondolja úgy, mint az elején...

De nem is az volt a célom, hogy magamat sajnáltassam.
A cél az, hogy felnyissam a "kiszámolók" szemét, hogy nem csak a termék előállításából áll egy termék elkészítése (de persze ők ezt úgysem olvassák, vagy ha mégis, akkor sem fogják fel). És a rá fordított idő is sokkal több mint ők gondolnák. Én köszönöm a bizalmat ettől a személytől, hogy kinézi belőlem, hogy egy óra alatt elkészítem azt a ruhát.

Egyszer valahol hallottam egy jó tanácsot: a bevételt oszd el 2-vel, a kiadást szorozd meg 3-mal, és a ráfordított időt szorozd meg 4-el. Ez lesz a valósághoz legközelebb.

Ismerek más alkotókat, és belelátok valamennyire a mindennapi munkájukba. Sajnos nekik sem megy olyan jól, mint a "kiszámolók" kiszámolták. Pedig igyekeznek. Mégis van aki másodállást vállal, hogy a bevétel meglegyen a minimális élethez, van akinek autóra sem telik, valakinek nyaralásra sem...

És most nem a magam munkájáról akartam ezzel írni. Hanem arra szeretnék rávilágítani, hogy amikor egy alkotó termékére ránézünk, az nem csak abból áll, hogy pillanatok alatt elkészül (bármilyen módon), hanem rengeteg olyan munka is áll mögötte, amire nem is gondolunk. Csomagolás, fényképezés, anyagbeszerzés, reklámozás, postára elvinni...

De hát fel a fejjel Alkotók! Hiszen gazdagok vagyunk! Ha nem is pénzügyileg, de azt csinálhatjuk amit szeretünk!

6 megjegyzés:

  1. Nem csodálom, hogy kibukott belőled ez a poszt. Ilyen vérlázító hozzáállásokkal a saját szakmámban is találkoztam nem egyszer (grafika) (Dehát neked ez csak fél óra. Miért, csak kattintasz párat, nem? Nem.). Még jó, hogy a többiek a topikban a védelmedre keltek. Kár, hogy nem angolul írtad meg ezt a posztot, és kb kirakhatnád egy külön "olvasd el mielőtt hozzászólsz" dobozba. És azon kívül, hogy mindent törvényesen csinálsz, azért is kerülnek annyiba a dolgid, amennyibe, mert igen magas minőségű, egyedi darabok. Ha valaki ezt nem tudja vagy nem akarja megfizetni, keresgéljen máshol. Juj, már majdnem én is felhúztam magam.

    VálaszTörlés
  2. Köszi!
    Igen, a magas minőséggel együtt jár a ráfordított idő növekedése! A kezdetekkor töredéke volt a ruháim ára, viszont a ráfordított idő is, meg persze a ruha részletessége és élethűsége sem olyan volt mint mostanában...
    Tudod, ha mások védenek meg, az hitelesebb. Köszönet nekik!
    Sajnos tényleg felesleges az ilyeneknek ezt magyarázni. Viszont hogy leírtam, az segített.

    VálaszTörlés
  3. Ezt én most jól meg is osztom a Facebook-on. Nem lehet eleget ismételni a kívülállóknak. :)

    VálaszTörlés
  4. A vicc az egészbe az, hogy amikor valaki belevág egy vállalkozásba, ő maga is kiszámol egy realizálható dolgot. Ám a valóság sokszor visszaüt. Hiába számoljuk ki hogy ennyit és ennyit kell megcsinálni, darab per nap, ha az eladás ennek a fele. Sokan ezért mondanak le a vállalkozásukról. Sajnos én is.

    VálaszTörlés
  5. Ami pedig végképp megfizethetetlen, az az alkotói munka és az egyediség, amitől Hegemony! Mert nem csak megvarrni kell egy ruhát, hanem meg is kell tervezni, kitalálni a szabásmintát, vagy egy régit átalakítani stb. A gyakorlással eltöltött hosszú hónapok, évek, ami alatt profivá váltál, hol térül meg?

    Nem mindegy milyen minőségű munka kerül ki a kezed közül.

    Ez az "én is meg tudom csinálni", tipikus megjegyzés a dilettánsok részéről. Egy Picasso rajzot is (majdnem) mindenki le tud másolni, mégsem az ő rajzát árverezik el dollár milliókért. Hiszen nincs mögötte az égvilágon semmi, a másoláson kívül.

    A te munkáid mögött pedig te és a minőség van, mindenki számára felismerhetően.

    Egyébként senki sem akadályozza meg őket, hogy megvarrják maguknak a te ruhád alapján a magukét. Hajrá! A jó árúnak nem kell cégér, a rossz pedig kihull egy idő után.

    Uff, én beszéltem:-)

    VálaszTörlés
  6. Köszi! Nagyon kedves vagy!
    Most itt igazából nem magamról akartam írni, hanem mindenki alkotásáról, hogy nem csak a termék előállítási ideje az az idő, amit egy termékre fordít az ember...

    VálaszTörlés